OSD 45. YIL

Türkiye otomotiv sektörünün çatı kuruluşu olan ve bu sene kuruluşunun 45’inci yılını kutlayan Otomotiv Sanayii Derneği (OSD),45’inci kez Olağan Genel Kurulu’nu gerçekleştirdi. Geçtiğimiz yıl göreve başlayan Haydar Yenigün, düzenlenen 2019 Olağan Genel Kurul toplantısında Otomotiv Sanayii Derneği’nin Yönetim Kurulu Başkanlığı’na yeniden seçildi.

Türkiye otomotiv sanayiine yön veren 14 büyük üyesiyle sektörün çatı kuruluşu olan Otomotiv Sanayii Derneği (OSD), 45’inci Olağan Genel Kurulu’nu Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank’ın katılımlarıyla İstanbul’da gerçekleştirdi. Otomotiv sanayiinde değişen küresel rekabet ortamı ve otomotiv teknolojileriyle ilgili önemli mesajların verildiği genel kurulda, Otomotiv Sanayii Derneği’nin Yönetim Kurulu Başkanlığı’na yeniden Haydar Yenigün seçildi. OSD’nin yeni yönetim kurulu üyeleri ise, başkan vekili Süer Sülün, başkan yardımcıları Cengiz Eroldu, Münür Yavuz ve Tunç Başeğmez, muhasip üye Hasan Yıldırım, üyeler Habip Aşı, İsmail Sümer, İzzet Kalaycı, Aykut Özüner, Necdet Şentürk, Okan Baş, Serdar Görgüç ve Tuğrul Arıkan şeklinde belirlendi.

Düzenlenen genel kurulda, bu sene OSD’nin kuruluşunun 45’inci yılı olduğunu vurgulayan OSD Yönetim Kurulu Başkanı Haydar Yenigün, “Sektörün çatı kuruluşu konumunda olan derneğimiz, 45 yıldır otomotiv sanayiinin gelişimi için çalışmalarını tüm hızıyla sürdürüyor. Geçtiğimiz yıl, sektörümüzün diğer değerli STK’larıyla ortak hareket ederek hurda teşviki, vergi indirimleri ve ticari araçların kiralanması gibi konularda, devletimizin de ciddi yardımlarıyla önemli sonuçlar aldık. Bu vesileyle, sektörümüze destek veren başta Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank olmak üzere, sayın bakanlarımıza ve hükümetimizin değerli üyelerine tekrar teşekkür ediyorum. 2019 yılında ise otomotiv sanayiini daha zorlu bir süreç bekliyor. Otomotiv Sanayii Derneği olarak yeni dönemde aynı bilinçle ve diğer STK’larla ortak hareket ederek çalışmalarımızı sürdüreceğiz. Özellikle iç pazarı daha da canlandırabilmek adına önemli adımlar atmak istiyoruz. Beni yeniden bu önemli göreve seçen OSD üyelerine sonsuz teşekkürlerimi sunuyorum” dedi.

2012-2017 yılları arasında sürekli artış gösteren küresel otomotiv üretiminin 2018 yılında durağanlaştığına değinen OSD Yönetim Kurulu Başkanı Haydar Yenigün, dünyada üretimin geçtiğimiz yıl bir önceki yıla yakın seviyede 96,7 milyon adet olarak gerçekleştiğini bildirdi. Yenigün, “Küresel otomotiv üretimindeki bu duruma karşın ülkemizde üretim %8,6 daraldı. Küresel üretime benzer şekilde seyreden küresel otomotiv pazarının ise yine 2018 yılında 2017’ye yakın seviyede, 96,4 milyon adet seviyesinde gerçekleştiği tahmin ediliyor. Türkiye’de ise otomotiv pazarı 2018 yılında %35 gibi ciddi bir oranda daraldı. Böylelikle, ülkemiz otomotiv sanayinin küresel üretim ve pazardan aldığı payda gerileme söz konusu oldu” değerlendirmesinde bulundu.

“32 milyar dolar ile ülke ihracatının %19’unu gerçekleştirdik”

Türkiye’nin çok iyi bir otomotiv ihracatçısı konumunda bulunduğunun altını çizen OSD Başkanı Haydar Yenigün, “Bu olumsuzluklara rağmen, ihracatımız geçen yıla çok yakın bir seviyede 1 milyon 319 adet olarak gerçekleşti. Otomobil ihracatımız %5 gerileme kaydederken ticari araç ihracatımız ise %8 artış gösterdi. Otomobildeki gerileme AB pazarlarındaki durağanlaşma ve SUV talebine olan artıştan kaynaklandı. Son 13 yıldır ülkemizin lider ihracatçısı konumunda yer alan sanayimiz 2018 yılında yeni bir rekora daha imza atarak 32 milyar dolarlık ihracat ile ülkemiz ihracatının %19’unu gerçekleştirdi. İhracatımızın adet bazında %1 daralmasına rağmen, değer bazında artış göstermesi sanayimizin yarattığı katma değer açısından bir başarı göstergesidir” diye konuştu.

İhracattaki yavaşlama  2019’da daha da  belirginleşecek

2019 yılında Türkiye otomotiv sanayiini etkileyen temel etmenleri küresel rekabet, korumacı ticaret anlayışı, iç pazardaki daralma ve ihracat pazarlarındaki durağanlaşmaya paralel olarak üretimde beklenen azalma şeklinde sıralayan OSD Başkanı Yenigün, “İhracat pazarlarımız, AB pazarındaki gelişmeler ve Brexit’e ek olarak; SUV pazarında yaşanan artış ve dizel talebindeki ciddi daralma sebebiyle bizleri etkilemeye başladı. Bu şartlar altında 2019 yılında sanayimizin tahmini toplam üretiminin 1,4 milyon adet civarında olmasını bekliyoruz. Toplam üretimin 1,2 milyon adetinin ise ihracat olarak gerçekleşmesini beklemekteyiz” dedi. Tüm bu gelişmeler ışığında 2019 yılında iç pazar ve üretimde daralma sürecinin devam edeceğini öngördüklerini belirten Haydar Yenigün, “Ayrıca, ihracatta yavaşlama sürecinin de  bu dönemde maalesef hız kazanma eğilimine girmesini bekliyoruz. Özetle 2019 iç pazarın ciddi daralmasına karşın, ihracatın kısmi yavaşlaması ile üretim seyrinin kısmen korunmaya çalışılacağı bir yıl olacak” bilgisini verdi.

“Araç üreticileri mobilite çözümü sunan formata evrilmek zorunda”

“Otomotiv eko-sisteminin dönüşümünü tetikleyen eğilimlerde geçtiğimiz yıllarda belirsizlik vardı. Ancak elektrikli araçlar, bağlantılı araçlar, akıllı ulaşım sistemleri ve otonom araçlar otomotiv eko-sisteminin artık temel eğilimleri olarak belirginleşti” diyen OSD Başkanı Haydar Yenigün, tüm bunlara paralel olarak otomotiv sanayiinin iş modelinin de değiştiğini belirtti. Yeni eko-sistemde başarılı olmak için mobilite sağlayıcılar, teknoloji devleri başta olmak üzere OEM’ler ve tedarik sanayiinin birlikte çalışması gerektiğini vurgulayan Yenigün, OEM’lerin artık otomotiv üreticiliğinden, mobilite çözümü sunan formata evrilmek zorunda olduğunu dile getirdi. Yenigün, “Otomotiv endüstrisinin ciddi değişim yaşadığı, korumacılık, ‘tükettiğin yerde üret’ yaklaşımının ön plana çıktığı günümüz ticaret ortamında, ‘Değişen küresel otomotiv eko-sisteminin vazgeçilmez oyuncusu olmak’ vizyonumuzla çalışmalarımızı sürdürüyoruz” dedi.

2019 yılı için Otomotiv Sanayii Derneği’nin dört temel konuya eğileceğini sözlerine ekleyen OSD Başkanı Haydar Yenigün, bu konuları:

  • İç pazarın bütün segmentlerde büyümesi ve yeni yatırım çekilmesi için gerekli düzenlemelerin yapılması,
  • Yüksek katma değerli ve teknolojili ürünlerin üretiminin ülke içinde gerçekleştirilmesi,
  • Yeni otomotiv eko-sisteminin temel taşı olan veri ekonomisine yönelik mevzuat ve altyapının oluşturulması,
  • Kritik bir küresel rekabetçilik faktörü olan lojistik alanındaki iyileştirmeler

şeklinde sıraladı. Bu süreçte hükümet ile birlikte çalışmalara devam edeceklerini ifade eden Haydar Yenigün, “Hükümetimizin destekleri ile bu konularda 2019’da gelişme olacağına olan inancımız tamdır” ifadelerini kullandı.

Haydar Yenigün, Türk otomotiv sanayiinin küresel rekabetçiliğinin sürdürülmesi ve geliştirilmesi amacıyla, OSD olarak son dönemde; Brexit, Otomotiv Lojistiği ve Gelişen Yıkıcı Teknolojiler Işığında Türk Otomotiv Sanayinin Sürdürebilir İhracat Rekabetçiliği konularında üç farklı proje gerçekleştirdiklerini ifade etti. OSD’nin PwC’ye hazırlattığı Yıkıcı Teknolojiler konulu projenin öne çıkan bulguları PwC Türkiye Başkanı Haluk Yalçın ve proje yöneticisi İdil Özdoğan tarafından katılımcılara aktarıldı.

OSD Genel Kurulu ardından, 45. yıl vesilesiyle ilk kez gerçekleştirilen OSD Buluşmaları toplantısına Dr. Mahfi Eğilmez konuşmacı olarak katılarak “Türkiye ve Dünya Ekonomisi, 2019: Riskler ve Fırsatlar” konulu sunumunu gerçekleştirdi.

                  

İhracat, Teknoloji ve Tedarik Sanayii Başarı Ödülleri sahiplerini buldu!

2018 yılında ihracat yapan OSD üyelerine İhracat Başarı Ödülleri verildi. Verilen İhracat Başarı Ödülleri Platin Plaket, Altın Plaket, Altın Madalya ve Gümüş Madalya şeklinde 4 ana kategoride sınıflandırıldı. 1 milyar doların üzerinde ihracat yapan firmalar Platin Plaket, 100 ila 500 milyon dolar arasında ihracat yapan firmalar  ise Altın Madalya ile ödüllendirildi. Ayrıca, kalite ve teslimat güvenilirliği, teknoloji geliştirmedeki işbirliği ve rekabetçilik gibi kriterler esas alınarak OSD  üyeleri tarafından yapılan değerlendirme ile Tedarik Sanayi Başarı Ödülleri de sahiplerine teslim edildi. Bu yıl dördüncüsü düzenlenen Teknoloji Başarı Ödülleri kapsamında ise Türk Patent Enstitüsü verilerine göre 2018 yılında patent tescilleri bulunan OSD üyesi firmalar ödül almaya hak kazandı.


İhracat Başarı Ödülü almaya hak kazanan firmalar;

Platin Paket

  1. Ford Otomotiv Sanayii A.Ş.
  2. Toyota Otomotiv San. Türkiye A.Ş.
  3. Oyak Renault Otomobil Fabrikaları A.Ş.
  4. Tofaş Türk Otomobil Fabrikası A.Ş.
  5. Hyundai Assan Otomotiv San. ve Tic. A.Ş.
  6. Mercedes Benz Türk A.Ş.

Altın Madalya

  1. MAN Türkiye A.Ş.
  2. Türk Traktör ve Ziraat Makineleri A.Ş.
  3. Honda Türkiye A.Ş.
  4. Otokar Otomotiv ve Savunma Sanayi A.Ş.
  5. Karsan Otomotiv San. Ve Tic. A.Ş.
  6. Temsa Ulaşım Araçları San. ve Tic. A.Ş.
  7. Anadolu Isuzu Otomotiv San. ve Tic. A.Ş.

Tedarik Sanayii Başarı Ödülü almaya hak kazanan firmalar;

  1. Murat Ticaret Kablo San. A.Ş.
  2. Farplas Otomotiv A.Ş.
  3. Sazcılar Otomotiv San. ve Tic. A.Ş. / Sege Taşıt Koltukları Otomotiv San. ve Tic. A.Ş.

Teknoloji Başarı Ödülü almaya hak kazanan firmalar;

  1. Ford Otomotiv San. A.Ş. (66 patent tescili)
  2. Tofaş Türk Otomobil Fabrikası A.Ş. (28 patent tescili)
  3. Anadolu Isuzu Otomotiv San. ve Tic. A.Ş. (25 patent tescili)
  4. Karsan Otomotiv Sanayi ve Ticaret A.Ş. (13 patent tescili)
  5. Otokar Otomotiv ve Savunma Sanayi A.Ş. (12 patent tescili) / Türk Traktör ve Ziraat Makineleri A.Ş. (12 patent tescili)
  6. MAN Türkiye A.Ş. (11 patent tescili)
  7. Mercedes Benz Türk A.Ş. (9 patent tescili)
  8. Hattat Traktör San. ve Tic. A.Ş. (5 patent tescili)
  9. Temsa Ulaşım Araçları San. ve Tic. A.Ş. (1 patent tescili)